Villa Rotonda - Onderzoeksverslag



De architect palladio heeft Villa Rotonda ontworpen samen met de omgeving ervan (1566-1570). Villa Rotonda is een beter bekende naam van Villa Almerico.


De villa licht op een klein heuveltje omringd door andere heuvels, de villa kijkt uit op een valei van een klein riviertje. Volgens palladio zelf had het geheel iets weg van een theater. Hij ontwierp een plattegrond met de kubusvormige bouwkern. De plattegrond is in zijn geheel een grieks kruis. Aan alle vier de zijdes is een klassieke porticus, alle vier de gevels zijn precies hetzelfde. Het gebouw is meer bedoeld om feesten in te kunnen geven dan om te bewonen.

Er bestaat een harmonieuze eenheid tussen bouwkundige en decoratieve elementen. Er ontstaat een verrassingseffect doorhet repeterende karakter van de lange trappen. De koepel boven op het gebouw is gebaseerd op de koepel van het Pantheon. Oorspronkelijk was deze koepel open en zou het water in het midden van de ruimte worden opgevangen, maar later is deze toch dichtgemaakt. De koepel is beschilderd met fresco’s van Allessandro Manganza en de overige fresco’s zijn van Anselmo Canera. Standbeelden van Albanese en Rubini versieren de gevels en de balustraden.

Er zijn nog een aantal tempel elementen verwerkt in het gebouw die komen uit de klassieke oudheid. Ionische zuilen omringen het vierkant middendeel.
De zuilen staan even ver van elkaar af, alleen de twee middelste zuilen staan iets verder van elkaar en leggen daardoor het accent op de deur.
Van buiten af lijkt het een gebouw groot en open en centraal, van binnen geeft het een heel andere indruk. Door toedoen van smalle gewelfde gangen die naar het ronde middendeel leiden wordt de indruk gewekt dat er centrifugale krachten aan het werk zijn.
Binnen komen alle deuren uit op venteropeningen want panorama was heel belangrijk in deze villa.
De hal van het gebouw ligt in het midden en is rond en ontvangt veel licht. De hal werd gebruikt voor feesten, bruiloften en ontvangsten. De ruimtes daaromheen waren bij ruimtes. De verschillende ruimtes zijn achter elkaar op een soort lijn geplaatst een zogenaamde ruimteas. De ruimteas en de materiaalas snijden midden door de ruimte.
Het gebouw is over twee assen symmetrisch, elke kwart van het gebouw is hetzelfde.

De materialen die gebruikt zijn de in villa, zijn duurzame materialen uit de omgeving zoals natuursteen, hout en baksteen.


De maat die Palladio veel gebruikte is ‘een halve voet van Vicenza’ de halve voet is verdeeld in 12 duimen en elke duim in 4 minuten. Verder zijn de maten allemaal afkomstig uit de maten en verhoudingen van het menselijk lichaam





Lichtanalyse:



Villa rotonda bevat twee soorten vormen in de plattegrond. Een cirkel en een vierkant. Dit is gemaakt als cirkel van de centrale ruimte en een vierkant erom heen zodat je de kamers rond de centrale ruimte kunt leggen op een vaste volgorde. De leefruimte hoefde niet groot te zijn in het gebouw maar volgens de beschermheilige moest er slechts een kamer en voorkamer in zitten. Deze kamer en voorkamer definieren elke hoek van het gebouw.